Hvordan finne de oppgavene som elevene lærer matte av?

 

Mange av oppgavene i en lærebok er lukket - det er bare en måte å løse dem på, og bare et svar.

Nå kan du på en helt enkel måte åpne opp disse oppgavene, og på den måten få elevene til å se matematikken på en ny måte.

Kunne du tenke deg til å vite mer om:

  • Hvilke oppgaver du velger bestemmer hvilken læring elevene får i faget
  • 6 prinsipper/metoder for å åpne lukkede oppgaver
  • Konkrete eksempler som du kan ta med deg rett inn i klasserommet ditt.

 

Trykk på boksen og få heftet rett inn i innboksen din.

Jeg vil gjerne ha heftet - helt gratis!

Har du opplevd...

 

...at du gang på gang må forklare den samme regelen eller regneoperasjonen på nytt igjen?

Det har iallefall jeg opplevd. Det er nesten som om alt går i glemmeboken med en gang vi er ferdig med temaet.

Så på halvårsprøver eller etter sommerferien må det samme repeteres på nytt igjen....og det virker som om det er helt nytt for elevene.

Det tok meg noen år - men etterhvert oppdaget jeg at mye av problemet lå i de oppgavene jeg valgte at elevene skulle jobbe med. Det ble for mye memorering og automatisering, uten at elevene faktisk forstod hva de egentlig holdt på med. 

Dette gjorde at de kun husket reglen eller fremgangsmåten bare akkurat der og da, og kun når oppgavene var lik de som de var vant med. Med en gang de fikk en litt annen type oppgave så ante de ikke hva de skulle gjøre.

Denne "oppvåkningen" gjorde at jeg i mye større grad ble bevisst på hvilke oppgaver jeg brukte - og hvordan jeg brukte dem.

Om du opplever noe av det samme i ditt matematikklasserom så kan kanskje jeg hjelpe deg litt. Jeg har laget et lite hefte som på en enkel måte, og ved bruk av eksmepler vil kunne gi deg noen ideer. 

Monica Nymoen Hansen

Jeg vil gjerne ha heftet - helt gratis!